Med reklamation avses ett meddelande varigenom någon påpekar ett fel i en vara eller tjänst. Reklamationen görs av den som köpt eller utnyttjat en vara eller tjänst, och ska riktas mot den som sålt eller tillhandahållit varan eller tjänsten.
Genom en reklamation påtalar den ena parten en brist eller fel i en produkt eller tjänst. Detta kan, och görs så ofta, kombineras med ett ersättningsanspråk. Ersättningsanspråket kan exempelvis utgöras av en ekonomisk förlust som den klagande har drabbats av till följd av felet eller bristen. Det kan även utgöras av den summa det kostar för den klagande att reparera en vara eller byta en tjänst.
Det är viktigt att reklamera så fort du upptäcker felet eller bristen. Många företag föreskriver i sina villkor att ett fel eller brist måste påtalas inom en viss tid, exempelvis inom skälig tid. Om så inte görs riskerar du att förlora din möjlighet till ekonomisk ersättning eller en ny vara.
Reklamationen ska skickas till det företaget som har sålt varan eller tillhandahållit tjänsten. Oftast har respektive företag ytterligare information om hur du går tillväga för att skicka in en reklamation till dem. Om du inte får gehör för din reklamation kan du alltid vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) eller Hallå konsument – Konsumentverket.